Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

15 Tips Om te Stoppen Met Piekeren

Piekeren. Iedereen kent het wel. Je maakt je zorgen over iets wat gebeurd is of je bent angstig voor hetgeen de toekomst misschien gaat brengen. De gedachten blijven maar malen in je hoofd en je wordt er op een gegeven moment doodmoe van.

Vaak pieker je ook over dingen die je toch niet kan veranderen of waar je bang voor bent. Kun je iets aan piekeren doen? Jazeker, we geven je 15 tips hoe je kunt stoppen met piekeren.

1. Onderken dat je piekert.

Dit is misschien wel de belangrijkste tip. Je moet je eerst bewust worden van het feit dat je piekert. Hiermee schep je een bepaalde afstand tussen jou en het gepieker en creëer je al een soort rustpunt van waaruit je je (pieker)gedachten kunt waarnemen.

2. Veroordeel jezelf niet.

Piekeren is iets dat je overkomt. Niemand gaat bewust voor zijn lol piekeren. Wanneer je jezelf veroordeelt creëer je een schuldgevoel en ga je daar weer over piekeren. Veroordeel jezelf dus vooral niet want je kunt er niets aan doen.

3.Huil gewoon een keer.

Wanneer je zorgen hebt, huil dan gerust eens een keer. Het kan enorm opluchten om de emoties die verborgen liggen onder de piekergedachten eens de vrije loop te laten. Soms lossen de gedachten daarmee vanzelf op.

4. Doe wat je leuk vindt.

Onderneem een activiteit die je leuk vindt om te doen. Het klinkt simpel maar door iets te gaan doen waar je normaal gesproken helemaal in op kan gaan, doorbreek je de negatieve cirkel van het piekeren.

5. Vecht niet met jezelf.

Ga niet in gevecht met je negatieve gedachten. Dat win je nooit. Ook negatieve gedachten mogen er gewoon zijn. Maar geloof niet altijd wat gedachten je zeggen.

6. Zing of fluit een liedje.

Het klinkt simpel maar soms kun je zo geobsedeerd raken door piekergedachten dat je totaal geblokkeerd raakt. Het zingen van een liedje kan dan helpen om het negatieve patroon te doorbreken.no worries

7. Loop bewust.

Ga met volle aandacht lopen en ervaar iedere stap. Voel hoe je voeten de grond raken bij iedere stap die je neemt.

8. Word actief.

Ga vooral niet bij de pakken neerzitten. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je gaat doet, als je maar iets gaat doen.

9. Plan een half uur op de dag dat je mag piekeren.

Pieker dan zoveel als je wilt maar spreek met jezelf af dat je de rest van de dag niet piekert.

10. Wees jezelf ervan bewust dat je met piekeren niets oplost.

Oordeel niet over jezelf maar erken het gewoon.

11. Neem een douche.

Ervaar bewust hoe het water over je lichaam stroomt en stel jezelf voor dat alle negatieve gedachten van je afglijden en wegstromen met het water.

12. Noteer terugkerende gedachten op papier.

13. Bel een kennis of vriend op en ga iets leuks doen.

14. Ga sporten.

15. Verander van omgeving. Ga wandelen of hardlopen.

Gericht op afleiding

De meeste tips zijn gericht op afleiding en dat is niet zonder bedoeling. Door jezelf even af te leiden, onderbreek je de ‘piekerhypnose’ en ontstaat er weer een afstand tussen jou en je gedachten. Wanneer er wat meer afstand is, kun je weer helder denken en de dingen zien zoals ze zijn. Wanneer je veel last hebt van piekergedrag dan kun je eens overwegen om je te gaan verdiepen in meditatie of yoga. Dit kan je namelijk enorm helpen om je bewust te worden van jezelf en de rust te vinden die altijd al aanwezig is. Ook tijdens het piekeren is er een rust aanwezig, alleen merk je het dan niet op omdat de geest te druk is met zichzelf.

Op July 12, 2014


Ingediend door Thamar Consult

Taj Mahalplaats 25, Delft