Tips om vroegtijdige veroudering te voorkomen

Heb je er ooit bij stilgestaan ??wat voor soort ‘ouderdom’ je wilt?

Mogelijk heb je plannen voor je pensioen, zoals vakanties en hobby's, en wellicht beschik je over een spaar-/pensioenregeling om daarin te voorzien. Maar hoe zit het met je gezondheid?

Wat doe jij NU aan je gezondheid voor een goede gezondheid voor later?
Neem je preventieve maatregelen of hoop je maar op het beste?

Jouw potentieel om van een lange levensduur te genieten kan dus afhangen van het vermogen van jouw lichaam om zich te verdedigen tegen ziekteverwekkers, het vermogen om te ontgiften en afvalstoffen te verwijderen, maar ook het vermogen of je lichaam ontstekingen en weefselschade weet te reguleren.

Dus, de volgende keer dat je pijn voelt, vergeetachtigheid of vermoeidheid toeschrijft aan ‘slechts een onderdeel van het ouder worden’, vraag jezelf eens af  “Wat is er aan de hand en kan ik er iets aan doen?”

 Ziekten gekoppeld aan ouderdom zijn:
  •  diabetes type 2 – verlies van het vermogen om glucose in het bloed te reguleren, wat resulteert in schade aan de bloedsomloop, het hart, de nieren, het gezichtsvermogen en meer
  • hart- en vaatziekten – vernauwing of verstopping van bloedvaten, waardoor het risico op een hartaanval, hartfalen of beroerte toeneemt
  • kanker – disfunctie van celreplicatie en -reparatie resulterend in abnormale celgroei
  • artrose – pijn en ontsteking van de gewrichten resulterend in beperkte beweging
  • osteoporose – dunner worden of verzwakken van de botten, wat leidt tot een verhoogd risico op fracturen
  • verlies van cognitieve functie – variërend van milde cognitieve stoornissen tot de ziekte van Alzheimer en dementie

Al deze ziekten kunnen op de een of andere manier in verband worden gebracht met een of meer theorieën over veroudering.  

Daarom 8 slimme tips die je kunt doen om gezond ouder te worden.

  • behoud een gezond gewicht
  • eet gezonde en gevarieerde verse maaltijden
  • blijf in beweging en voorkom dat je te veel zit
  • zorg dat je over een goed coping-mechanisme voor stress beschikt
  • zorg voor een goed slaappatroon
  • zorg dat je lichaam kan ontgifting/ontslakken (lever, nieren, longen, huid)
  • ondersteun je immuunsysteem
  • oefen je hersenen (net als een spier dient deze met regelmatig te worden bewogen)

Op June 14, 2024